torstai 2. tammikuuta 2014

2013

Ajattelin taas väsätä tälläsen vuosi katsauksen ja muistella vähän mitä tän vuoden aikana on oikeen tapahtunu. Just ennen, ku alotin tätä kirjottaa kurkkasin viime vuoden 2012 vuosi katsauksen. Vuoteen 2013 on mahtunu niin paljon kaikenlaisia juttuja verrattuna edellis vuoteen, että ei meinannu ees kaikki ihanat jutut näihin kuviin mahtua. Tuli myös samalla selattua vähän vanhempia postauksiani ja melkeen rupes naurattamaan. On mun kirjotukset nimittäin aika paljon vuodessa muuttunu. Ainaki omasta mielestä.

joulu

Tammikuusta mulla ei oikeen oo minkään näköstä muistikuvaa oikeestaan. Joitain satunnaisia juttuja kyllä muistan, mutta minkään näköstä kokonaiskuvaa ei kuukaudesta ole. Uuden vuoden jälkeisinä päivinä otin ittestäni paljon kuvia, koska halusin uuden kivan facebook profiilikuvan. Kävin koiran kanssa pitkillä lenkeillä, kuvaillen samalla maisemia ja lintuja. Jännitin myös Tammikuun lopussa alkavaa työssäoppimista vanhusten keskuksessa. Päällimmäiset ajatukset siitä oli varmaan "miten mä tuu ikinä selviimään siitä?!" Loppujen lopuks se on ollu mun yks parhaimpia työharjotteluita.

joulu

Helmikuussa puut meni ihanasti huuruun(?) ja mä rakastin valokuvata niitä. Luonto oli todella kaunis valkosessa hunnussaan. Otin vertailukuvia mun hiuksista miltä ne näytti luonnostaan kuivuneina ja suoristettuina. Pikkanen ero. Jääpuikko kuva muistuttaa siitä, että tais olla viimenen tai toisiks viimenen kerta, kun näin mun rakkaan mummin elossa. Mun serkut hankki ittelleen kaks kissaa alkuvuodesta ja mä näin ne ensimmäistä kertaa Helmikuussa. Tästäkään kuusta ei oo hirveesti muistikuvia. Työssäoppiminen oli käynnissä ja siellä oli ihan kivaa, vaikka jännittikin. Hiihtolomalla sain oman auton ja siitä lähtien on ollu helppo kulkea minne haluun.

joulu

Maaliskuun kohokohta oli alkukuusta, kun työssäoppiminen päätty ja lähettiin äitin kanssa "juhlistamaan" sitä Viroon. Oltiin vaan päiväristeilyllä, mutta hauskaa oli. Laivalla käytiin syömässä ihana aamupala ja kierreltiin muuten vaan. Maissa mentiin taksilla ensin jonnekki kauppakeskukseen ja sieltä ei oikee löytyny yhtää mitää. Sen jälkeen olikin suuntana vanha kaupunki ja mä pääsin valokuvaamaan. Paluumatkalla äiti osti mulle mun ensimmäisen Guessin laukun. Se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Maaliskuussa tein myös pääsiäiskortteja ilahduttamaan, sen työssäoppimis paikan, vanhuksia.

joulu

Huhtikuussa alkokin olemaan jo paljon lämpimämmät kelit ja pääsin enemmän kuvailemaan ulos. Päivänvalokin vaan lisäänty. Huhtikuussa aloin tosissaan innostumaan kynsien lakkauksesta, vaikka olinkin jo siitä pitkään tykänny. Mutta nyt puras joku kärpänen ja alko tuntumaan siltä, että koristelu juttuja ei oo tarpeeks. Kiertelin myös kavereitten kanssa paljon kaupungilla ja tais niitä uusia vaatteitakin tulla ostettua aika paljon. Tässä kuussa myös tajusin alkaa piirtämään kulmat, sillä mua alko ahdistamaan se niitten vaaleus. Ja kun vertaa tammikuun kuviin, ni onhan se aika iso muutos. Huhtikuun huippu kohta oli Jontte Valosaaren levyjulkkari keikka, jonne voitin liput. Rakkautta. Huhtikuussa sain myös huonoja uutisia, kun mun mummi kuoli. Huhtikuun lopulla oli myös mummin hautajaiset.

joulu

Toukokuussa alkokin olee jo todella lämpimiä päiviä, että alko olee jo ihan liian kuumaki. Toukokuun isoin juttu oli varmaan, kun ostin uuden kameran vanhan tilalle. Olin ja oon vieläkin ilonen mun ostoksesta. Valokuvaus saikin ihan uutta puhtia taas. Ostin myös kameraan kaukolaukasimen ja sillä tulikin leikittyä aika paljon. Kävin myös kaverin kanssa pitkästä aikaa valokuvaamassa, ei oltukkaan pitkään aikaan nähty ja kiva että meillä on valokuvaus yhteistä. Se on usein paljon kivempaa kaverin kanssa. Toukokuussa oli myös mummin uurnanlasku ja sen jälkeen tultiin meille kahville. Äitin kanssa tehtiin kanssa pitkästä aikaa jotain yhdessä ja lähettiin ajaa Porvoon vanhaan kaupunkiin. Tai siis minä ajoin.

joulu

Kesäkuussa tapahtukin ihan hirveesti kaikkea. Ensinnäkin mä alotin mun ensimmäisessä kesätyöpaikassa, joka oli sama paikka missä olin alkuvuodesta työssäoppimassa. Vietettiin serkun valmistumista puu-artesaaniks(?). En tiiä, josku sellaseks. Mallu kävi Helsingissä pari kertaa ja toisella kertaa oli meillä yötä. Vaikka mä olinkin niin ihana kaveri ja hetin koko porukan seittemän aikaa aamulla pihalle sillä itte lähin aamuvuoroon töihin. Kävin kaverin kanssa picnikillä ja tarkotuksena oli käyttää kertakäyttö grilliä ja grillata, mutta me epäonnistuttiin tässä surkeesti. Kävin kavereitten kanssa lintsillä ja vietettiin siellä ihana aurinkoinen päivä. Juhannukseks otin äkkilähön mökille, vaan viikonlopuks. Oli mukava lähtee sinne kuitenki, saunottiin ja syötiin hyvin. Ja onnistuin vaa muutamaa tuntii ennen ku lähtin kotiin polttamaan ihoni auringossa aika mukavasti. Oli ihanaa työskennellä.

joulu

Heinäkuussa mulla oli vaan kaks viikkoo enää töitä jäljellä ja viimesellä viikolla teinkin ittelle hurjan työputken. Sillä mua pyydettiin jäämään aamuvuorosta vielä iltavuoroon. Olihan se aika rankkaa, mutta eipä se nyt sit haitannu, ku olin pääsemässä jo lomalla. Lähinkin ajamaan heti mökille lomailemaan ja siellä oli ihana vaan laiskotella. Oli ehkä yks parhaista kesälomista mökillä, sillä pääsin itte liikkumaan just sillon ku halusin, eikä tarvinnu kinuta iskää kuljettamaan, sitä 20 km matkaa aina. Näinkin Malluu paljon useemmin kesän aikana, verrattuna edelliseen kesään. Kävin Ristiinan perinteisillä markkinoilla ja ostin ittelleni muutamat ihanat aurinkolasit, vaihteeks. Käytiin myös paljon valokuvaamassa Mallun kanssa ja ehkä yks hauskimmista kuvaus kerroista oli toi missä mentiin vaatteet päällä veteen. Nappasin ton idean, jonkun blogista ja halusin heti kokeilla. Pääsin taas lakkailemaan kynsiä, kun töissä se ei ollu mahollista. Ihan mahtava kuukausi.

joulu

Elokuussa olin vielä viikon mökillä ja käytiin Anna Puun keikalla. Oli ihana nähdä miten toinen antaa kaikkensa, vaikka ääni on menny. Mallu tuli mun kanssa Helsinkiin ja tehtiin kauan puhuttu Suomenlinnan reissu. Siellä meniki melkeen puolikas päivä, mutta hauskaa oli ja ihana sää. Kynsiä lakkailin hyvin paljon ja taisin ostaa miljoonat muutamat kynsilakatkin. Käytiin Suskin kanssa myös kuvailemassa aika paljon ja käytiin kanssa Porvoossa. Porvoon vanha kaupunki on vaan mun mielestä jotenki niin ihana, et sinne vois mennä aina kuvaamaan. Elokuussa alko kanssa koulut ja erikoistuminen. Alotin opiskelemaan lasten ja nuorten koulutusohjelmassa. Sain muutaman uuden kaverin ja pari vanhaakin jatko mun kanssa samalla luokalla. Taas yks aika mahtava kuukausi.
joulu

Syyskuussakin oli vielä aika lämmintä ja oli vielä mukava käydä kuvailemassa ulkona. Syyskuusta en jostain syystä muista oikee mitää. Tais alkaa kouluhommat painaa päälle ja kaiken vapaa-ajan vietin aivot narikassa. No ei nyt kuitenkaa. Vapaa-aikaa vietin kavereitten kanssa. Syyskuun mahtavin kokemus oli Cheekin jäähallikonsertit. Sain myös kunnian kuvata serkun kaverin lapsesta vauvakuvia. Se oli hauskaa, ja haastavaa, vaihtelua. Työssoppimien piti alkaa kuun viimenen päivä, mutta tuliki mutkia matkaan, kun maikka oli mokannu. Ja pääsinki alottaa onneks vaan päivän myöhäss harjottelun.

joulu

Lokakuukin on aika harmaan peitossa. Käytiin Mallun kanssa tampereella youtuber -miitissä ja nähtii muutamii ihan mahtavii youtubettajii. Parhainta koko reissussa oli ehkä nähä Krouppi, jotka kaikenlisäks tunnisti meijät, ku ollaan pari kertaa heidän kanssaan juteltu tinychatissä. Tuli myös käytyy Suskin kanssa siel I Love Me -messuilla ja sielt löyty kaikkee kivaa. Kävin kans serkun pyynnöstä kuvailemassa sitä, et hän sais uuden profiilikuvan faceen. Sain myös taas kuvata serkun kaverin lasta, tällä kertaa otettiin vaa joulukorttikuvia, tonttulakki päässä. Nukuin myös hirveen pitkiä päiväunia, joten siitä johtuen mulla ei varmaa pahemmin oo muistikuvia lokakuulta. Ensimmäinen työssäoppiminen tänän vuonna alko ensimmäinen päivä mutkien kautta, mutta paikka oli kuitenki ihana. Alussa oli vähän vaikeeta, mutta loppua kohti parani koko aika.

joulu

Marraskuussa sain pitkästä aikaa ripsenpidennykset ku kaveri laitto mulla. Voi miten olinkaan kaivannu niitä. Vietin aika monia kertoja aikaa myöhään ulkona. Keskustassa oli kiva olla pimeellä, kun kaikki valot loistaa. Koululla ruvettiin tekee jotain ihme kuvisprojektia ja sain koulun salaman lainaan. Voi sitä ihanuutta. Oon sen palauttamisesta asti halunnu ittelleni sellasen. Marraskuun puoli välissä vietettiin serkun 18 vuotis synttäreitä. Alkuilta vietettiin yhellä kerhohuoneella ja sen jälkeen jatkettiin siitä limusiini kyydillä keskustaan baariin. Kuvasin synttäreillä aika paljon, joten en juonu hirveesti, kun piti kameraa vahtia. Mutta hauskaa oli. Meillä oli kanssa meidän luokan pikkujoulut, joissa loppujen lopuks oli ehk 8 paikalla. Ja 3 meist oli selvinpäin. Voin sanoo et oli aika hirveetä, ku ne alko pelaamaan juomapeliä, jossa melkeenpä jokainen kysymys käsitteli seksiä. Käytiin kans äitin kanssa laulamassa karaokea yhessä lähi-baarissa. Marraskuussa oli kyllä koko aika menossa eikä oikee jääny aikaa lepäämiselle.

joulu

Joulukuu alko kauheella koulustressillä, sillä kouluu oli vaa enää niin vähän jäljellä ja tehtävää oli kuitenki paljon. Joulukussakin oli hirveesti kaikkee tekemistä.Oli yhen luokkalaisen pikkujoulut, serkun lapsen synttärit, Kaija Koon keikka, jonne olin ostanu liput serkulle synttärilahjaks. Shoppailin aika paljon. Näin Mallun taas kerran pitkästä aikaa. (oot rakas♥) Kävin tekemässä jouluostoksia kaverin kanssa ja autoin häntä ostamaan sukulaisilleen joululahjoja. Ostin ittelleni aika paljon ihania juttuja ja pari ihanaa juttu saapu kans postissa. Kävin parin kaverin kanssa kaupungilla kahvilla ja valokuvaamassa. Harmittaa vaa ku on satanu niin paljon ettei ulos oikee pääse valokuvaamaan. Vedettiin meijän koulun kuvis- ja musaprojekti kunnialla loppuun, vaikka meitä kaikkia rupes sen esityksen aikana naurattamaan kamalasti. Mut iso kiitos kuulu meijän luokkalaisille, kun he suostuivat valokuvattavaksi meijän työhön. Joulukuu oli kans yks parhaista kuukausista, vaikka välillä tuntuki kauheen vaikeelta.

~ Laura

2 kommenttia:

  1. Oi ku kiva vuosikatsaus ja tunnelmallisia kuvia! Kävin itsekin Anna Puun keikalla elokuussa. Keikka oli huikea ja Anna tosi ihana livenä :)

    VastaaPoista