sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Tere tulemast Tallinn

Eilen käytiin äitin kanssa päiväristeilyllä Tallinnassa. Päivä alko herätyksellä kello kuusi aamulla, koska laiva lähti klo 9:15 ja lähtöselvityksessä piti olla tuntia aikasemmin. Iskä ajo meidät Länsisatamaan, jossa me käytiin hakemassa meidän hyttikortit ja mentiin laivaan. Laivaan päästäkseen piti kävellä varmaa joku lähemmäs 600 m pitkä käytävä. Tai siltä se ainakin tuntu. Mutta sitten kun päästiin sinne laivaan mentiin suoraan hyttiin. Me varattiin neljän hengen hytti ikkunalla, koska kahen hengen hyttejä ei enää ollu. Muutenki tykkään enemmän sellasista hyteistä, joissa on ikkuna. Meikkasin sitten siellä hytissä, koska en aamulla kotona kerinny.

Siitä mentiin sitten aamupalalle ekaankattaukseen, joka alko jo puoltuntia ennen laivan lähtöä. Siellä oli niin paljon kaikkea hyvää syötävää, että arvioin syöväni enemmän mitä sit loppujen lopuks pystyin ja ruokaa jäi lautaselle. Mutta kuten kuvasta näkee oli tosi hyvännäköstä ja makusta aamupalaa. Joskus sitä saa hemmotella ittensä tollasella kunnon aamupalalla.

Hassuin juttu meidän hytissä oli se, että siellä oli peilikatto. Tai ei se ollu peilistä tehty, mutta kuitenkin jostain metallista, joka heijasti melkeen yhtä hyvin. Oli se kyllä vähän häiritsevää, ku kokoajan näki katosta ittensä. Mutta oli sen kautta ihan kiva ottaa kuvia. Hehe.

Itse laivamatkahan oli aika lyhyt. Ei kestäny, ku kaks ja puol tuntia. Se aika meni kyllä ihan älyttömän nopeesti, ku käytiin syömässä se aamupalakin. Oltiin yhdessä hujauksessa jo Tallinnan satamassa.
Onneks oltiin kannella siinä just, kun saavuttiin satamaan niin sain kivoja kuvia kaupungista mereltäpäin otettua.

Onneks koko päivän oli myös tosi kaunis sää. Aurinko paisto, vaikka olikin vähän kylmä. Ja mitä iskältä kuulin, että Suomen puolella oli satanu koko päivän lunta. Kävi siis tosi hyvä tuuri, ettei Tallinnassa satanu.

Maissa olo aikaa meillä oli noin hieman yli neljä tuntia. Äiti oli katellu kotona koneelta joitain paikkoja joissa vois käydä sinä aikana, mutta eihän neljä tuntia riitä hirveesti mihinkään. Varsinkin, ku listalla oli ostoskeskuksia ja museoita sekä vanha kaupunki. Joten päädyttiin sitten käymään yhdessä isommassa ostoskeskuksessa, jonne mentiin satamasta taksilla. Aluks meinattiin mennä sellasella ilmasella bussilla, mutta sen tuloon ois ollu melkeen tunti. Päädyttiin siis menemään taksilla. Kuskin mukaan matka kesti seittemän minuuttia, mutta hinta oli aika korkee. Suomenki taksit on halvempia, kun Tallinnassa. Nimittäin tolle seittemän minuutin matkalle tuli hintaa joku 31 euroa. Huhuh sanon minä. Ei Helsingissäkään noin kallista ole. Sillä keskustata pääsee Itä-Helsinkiin vaan 25 eurolla ja se on pitempi matka.

No kierreltiin sitten melkeen kaikki vaatekaupat läpi. Paitsi ne joita on Suomessakin. En nähny tarpeelliseks kiertää niitä. En oikeestaan löytäny mitää paitsi kaks sellasta kivaa paitaa. Niistä on kuvat sitte alempana. Yritin kanssa ettiä mun serkulle yhtä paitaa sen pyynnöstä, mutta en sellasta löytäny.

Äiti pyysi siltä taksikuskilta sen kortin, että voidaan soittaa sille sitten, kun halutaan takasin satamaan päin. Se lupas meille saman matkan 15 eurolla ilman mittaria. Ei tainnu olla virallinen taksikuski tai mistä minä tiedän. No äiti soitti sille ku oltiin shoppailtu tarpeeks ja valmiita menemään vanhaan kaupunkiin. Se oli sellanen paikka minne mä ehdottomasti halusin mennä. Halusin nähdä ne kaikki vanhat talot. Mä jostain syystä tykkään tosi paljon kaikenlaisista vanhoista rakennuksista.

Taksikuski jätti meidät Raekoja platsin viereen ja siitä me sit käveltiin ympäri Vanhaa kaupunkia. Minä kuvasin kaikki mielenkiintosimman näköset rakennukset. Vaikka tänne en kaikkia kuvia laitakkaan. Vähän aikaa, kun oltiin kierrelty mentiin yhteen Raekoja platsilla olevaan kahvilaan. Siinä istuttiin hetki ja lämmiteltiin. Sitte jatkettiin kiertelyä.

Raekoja platsilla oleva kaupungin talo, jonka mukaan aukio on nimetty. Raekoja plats tarkoittaa siis Kaupungin talon aukiota suomeksi.

Nukkekaupan ikkuna

Vanhasta kaupungista ei oo pitkä kävelymatka satamaan, joten käveltiin sinne. Sataman läheisyydessä käytiin Merekeskuksessa kattomassa oisko siellä ollu jotain ostamisen arvosta, mutta ei siellä ollu ku feikki vaatteita myynnissä. Yritin metsästää sieltä myös sitä paitaa serkulle, mutta sen teki hankalaks ne myyjät, ku ne oli koko ajan tyrkyttämässä vaatteitta ja alusvaatteita. Ei saanu kattoo ollenkaa rauhassa niitä vaatteita mitä siellä oli myynnissä. Se paikka muistuttaa niin paljon, jotain markkinoita tai toreja Suomessa. Sit käytiin kanssa vielä lähempänä satamaa olevassa Sadamarketissa. Siellä sama juttu myyjien ja vaatteitten kanssa. Mutta siellä oli lihaakin myynnissä. Äiti osti sieltä jotain lihaa.

Lakkasin kanssa aamulla hytissä kynnet. Ajattelin, että ku mulla oli tollasia kynsitarroja ni ne vois näyttää kivalle ihan pelkästäänkin. Enää en oo ihan sitä mieltä, kyllä siihen ois alle tarttenu jonkun värillisen lakan. Mutta muuten noi vaikuttaa kivalle.

Joku random peilailu kuva.

Laivalla oli siinä ravintolan vieressä sellanen hajuvesi, meikki ja laukkukauppa. Heti ku astuin sinne sisään näin ton laukun ja kuljetin sen äitin luo. Seki ihastu siihen ja suostu ostamaan sen mulle. Toi on kyllä mun uus rakkaus. Muuta mä en sitten ostanukkaan sieltä. Eckerö Marketista me sitte ostettiin jotain karkkia ja viina. Suurin osa oli äitille.

Nää kaks paitaa ostin sieltä kauppakeskuksesta.

Oli kyllä kiva käydä pitkästä aikaa Tallinnassa. Ollaan siis viimeks käyty siellä varmaan kymmenen vuotta sitten. Ruotsissa me ollaan kaks kertaa käyty kouluristelyjen kanssa. (Äiti oli valvojana.)  Mutta Tallinnassa siis oikeesti tosi kauan aikaa sitten. Käytiin siellä tosi paljon perheen ja mummin kanssa. Ja yleensä oltiin sillon laivalla jopa yötä.

Oli tollanen päiväristeilykin ihan kiva, mutta oisin itte halunnu olla yötä laivalla. Äiti sitä ei tahtonu, joten tälläkertaa tehtiin sitten tälleen.

Nyt tämä neiti menee nukkumaan, koska kello on taas ties kuinka paljon. Oon huomannu, että kirjotan tosi paljon tänne öisin. Hups!

~Laura

1. Ompa mukavan oloinen blogi sulla ja kiva seurata juttuja, kun itsekin opiskelen lähäriksi! Taidan lisätä suosikeihin, seurailla jonkin aikaa sitä kautta ja lopulta ehkäpä liittyä lukijaksi. :-)

Käy ihmeessä kurkkaamassa myös mun ja liity ihmeessä, jos nappaa.

1. Kiva kuulla, että joku tykkää (: uudet lukijat on aina tervetulleita!

2. Kivat nuo kynsitarrat! :)