tiistai 29. joulukuuta 2015

Valkosuklaa - Glögikakku

Pari päivää ennen joulua rupesin miettimään, että haluan muistaa jollain tapaa meidän ihanaa naapuriamme, joka kesäisin huolehtii meidän kukista ja pitää mulle vara-avainta. Keksin, että ois kiva leipoa hänelle jotain jouluista. Siitä alkoikin pähkäily mitä. Onneksi Kinuskikissaan on luottaminen ja sieltä tämän reseptin löysin. Toki vähän tuli muunnteltua sitä. Teinkin sitten kaksi kakkua toisen kotiin ja toisen naapurille, josta tein gluteenittoman. Tää kakku on helppo muuttaa gluteenittomaksi ja jopa laktoosittomaksi, jota en tällä kertaa tehny.
 photo blogiii_zpszclj1jol.jpg

Pohja:
 180 g piparkakkuja  (tai gluteenittomia pipareita) 
75 g voita tai margariinia 

Täyte: 
6 liivatelehteä 
5 dl kuohukermaa 
200 g valkosuklaata
 400 g vaniljarahkaa
 ½ dl vettä 
200 g puolukoita tai karpaloita (itse laitoin vähemmän kun ei oo omia lemppareita)
 (Vanilijasokeria omanmaun mukaan) 

 Kiille: 
3 liivatelehteä 
3 ½ dl glögiä

 Mä murskasin piparit tehosekoittimessa ja sekoitin siihen mikrossa sulatetun voin. Seoksen tasoitin irtopohjavuuan pohjalla, joka oli vuorattu leivinpaperilla. 
 Täytteen tekemisen aloitin kermavaahdon sekoittamisella. Samaan aikaan laitoin minigrip -pussissa juoksevan veden alle suklaan sulamaan. Ja liivatelehdet kylmään veteen likoamaan. Valmiiseen kermavaahtoon sekoitin vanilijarahkan ja sitten sulan suklaan. Veden kuumensin mikrossa ja sulatin liivatelehdet siihen. Se ja vanilijasokeri rahka-kerma seokseen. Ja viimeisenä jäiset puolukat, jotta ne eivät värjää seosta.
 Kiilteen tein vasta, kun kakku oli hetken aikaa jähmettynyt jääkaapissa. Puolidesiä glögistä, itse käytin tiivistettä (maistuu paremmin kun on vahvempaa), kuumensin mikrossa ja sekoitin liivatelehdet siihen. Kannattaa odottaa hetken aikaa, että glögi jähmettyy. 

 Mä en odottanut ja sen takia puolet glögistä löytyi lattialta.  Vieraat ja naapuri tykkäs tosi paljon tästä kakusta. Naapuri oli varsinkin todella otettu, kun olin häntä varten gluteenittoman kakun. 
 
Ootteko maistanu tällästä kakkua ? Tai aiotteko leipoa itse ?

2 kommenttia:

  1. Mä tein kans tän tyylistä kakkua tänä vuonna, gluteenittomana kans :-D Mä vaan laitoin mun kakkuun sellaista maustettua rahkaa, makuna oli joku luumu-pipari tai joku sellanen :--D

    VastaaPoista